Saules gaisma varētu glābt ar pneimoniju slimojošu cilvēku dzīvības.

Printer-friendly version

Velingtona, 13. maijs (Xinhua)  

Lai arī sen ir zināms, ka saules gaisma pozitīvi ietekmē cilvēka emocionālo pašsajūtu, zinātnieki no Jaunzēlandes ir atklājuši, ka tā var arī glābt dzīvību cilvēkiem, kas slimo ar pneimoniju.

Zinātnieki ir atklājuši, ka D vitamīns, kas rodas un tiek uzņemts saules staru tiešas iedarbības rezultātā, ir galvenais pneimonijas pacientu izdzīvošana faktors .


Sadarbībā ar Vaikato vietējās slimnīcas ārstiem, Vaikato Universitātes (Waikato University) zinātnieki ir izpētījuši 112 pneimonijas pacientu asins paraugus, kas iegūtiziemas laikā.  
Pētnieki atklāja, ka 17 pacientiem ar izteikti zemu D vitamīna līmeni pastāv lielāks risks nomirt mēneša laikā, salīdzinājumā ar pacientiem ar normālu vai nedaudz pazeminātu D vitamīna līmeni.

Dr. Bobs Henkoks (Dr. Bob Hancox), Vaikato slimnīcas, Elpceļu nodaļas ārsts atklāj, ka 5 no šiem 17 pacientiem nomira, 29% mirstība, salīdzinājumā ar 4 nāvēm no 95 pacientiem ar augstāku D vitamīnu līmeni, kas ir 4% mirstība.

"Analīzes apstiprināja, ka mirstības līmeņu atšķirība starp abām grupām ir maz ticama sakritība, " apgalvo Henkoks. 

„D vitamīna deficīts rada bažas visā pasaulē,” atzina Hancox.

„D vitamīna galvenais resurss ir saules gaisma, kas ir mērenās klimata joslas iedzīvotāju problēma ziemā, kad lielākā daļa laika tiek pavadīta iekštelpās. Bet tā notiek visas valstīs un D vitamīna deficīts ir uzskatāms par pasaules mēroga problēmu.

"Uzkrātā pieredze rāda, ka D vitamīns palīdz cīnīties ar tādām infekcijām kā pneimonija, kā arī uzlabo kaulu struktūru," viņš stāsta.

„Šobrīd nav skaidrs, vai šos atklājumus ir iespējams izmantot. Mēs nezinām, vai iekļaujot ārstēšanā D vitamīnu saturošus medikamentus, palīdzēsim novērst vai ārstēt jau esošas elpceļu infekcijas. Tas vēl ir jānoskaidro.

Rejs Karsons (Dr. Ray Cursons) no Vaikato Universitātes, Bioloģijas zinātņu fakultātes skaidro, ka pacienta vecums, dzimums, veselības stāvoklis un citi iepriekš zināmi faktori nav ietekmējuši pētījuma rezultātus, tomēr zinātnieki nespēj cēloņsakarīgi saistīt D vitamīna trūkumu organismā ar mirstības līmeni pacientu vidū.

 

Vaikato slimnīcas Elpceļu nodaļas speciālists Noels Karalus (Dr. Noel Karalus) saka, ka vēl nav zināms, vai, pacientiem, kas uzņemti slimnīcā ar elpceļu infekcijām, dodot D vitamīnu saturošus medikamentus, iespējams mainīt galarezultātu.

"Iespējams, D vitamīns palīdz izvairīties no infekcijām, nevis ārstē nopietnas saslimšanas."

Karsons apgalvo, ka labākais D vitamīna resurss ir saules gaisma, jo ikdienas treknu zivju vai mencu aknu eļļas deva nesatur pietiekamu D vitamīna daudzumu.

Vēl joprojām pastāv pretrunas saistībā ar D vitamīna optimāli pieļaujamo dienas devu. Tas, cik daudz mēs uzņemam caur ādu ir atkarīgs no saules iedarbības, ādas tipa un ģeogrāfiskā novietojuma. - Jaunzēlandes un Klusā okeāna salu iedzīvotāji absorbēs mazāk tumšās ādas dēļ. Aukstāku klimatisko joslu iedzīvotājiem D vitamīna līmenis arī ir zemāks.

Saskaņā ar Pasaules Veselības Organizācijas datiem pneimonija ir pirmais izplatītākais bērnu nāves cēlonis pasaulē, katru gadu nogalinot ~ 1,6 miljonu bērnu, kas jaunāki par 5 gadiem.

Pētījuma rezultāti un atklājumi ir publicēti žurnālā "Respirology".